[Home] [Up] [14ο τεύχος] [15ο τεύχος] [16ο τεύχος]

ΣΤΟ 14ο ΤΕΥΧΟΣ

  • Το ταξίδι της μαγικής μαργαρίτας

  • Ποιήματα των μαθητών μας

  • Παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας

  • Παροιμίες-Αινίγματα-Ανέκδοτα

  • Επίσκεψη στο Δημαρχείο

  • Έθιμα-Προλήψεις του χωριού μας

  • Για τη νέα γρίπη

  • Παραμύθια των παιδιών

  • Παραδοσιακά επαγγέλματα

  • Σύλλογος Γονέων

  • Το κάπνισμα βλάπτει

  • Φωτορεπορτάζ

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΜΑΓΙΚΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ

Μια μπλε μαργαρίτα γίνεται μαγική. Πώς; Με τη δύναμη της φιλίας του τζίτζικα κιθαριστή μεταμορφώνεται σε πράσινη. Γίνεται μοναδική.  Με τη δύναμη της αγάπης της κίτρινης μαργαρίτας της γης. Φιλία, αγάπη, ελευθερία, ταξίδι στον κόσμο και στα παραμύθια, με τελικό προορισμό τον πλανήτη όνειρο... Σε ένα τέτοιο μαγικό ταξίδι  μας ταξίδεψε η συγγραφέας Σοφία Δήμου που κατάγεται από την Κατερίνη. Μικροί και μεγάλοι μαθητές του σχολείου μας ταξίδεψαν μαζί της στο μαγικό κόσμο των παραμυθιών μέσα από διήγηση, μουσική και ζωγραφική.

Να τι γράφουν οι μαθητές μας:

Όταν ήρθε η συγγραφέας μας εντυπωσίασε ο τρόπος που μας διηγήθηκε το βιβλίο της. Το παραμύθι έλεγε για μια μπλε μαργαρίτα και πώς η δύναμη της φιλίας του τζίτζικα την έκανε μαγική. Έτσι καταλάβαμε ότι η φιλία, η αγάπη και η ελευθερία σε αφήνουν να ταξιδεύεις με όνειρα. Όλοι κοιτούσαμε την κυρία Δήμου και πετούσαμε μαζί μα τη μαργαρίτα. Μετά ζωγραφίσαμε λουλούδια και πολλές πεταλούδες και τα κολλήσαμε στον τοίχο.

Κωνσταντίνα-Άννα Πατρή Β1

Πάντα μας αρέσει όταν μας επισκέπτεται κάποιος συγγραφέας στο σχολείο μας. Η Σοφία Δήμου μας ταξίδεψε στο παραμύθι της που μιλά για την άνοιξη, για μια μπλε μαργαρίτα που ο τζίτζικας κιθαριστής με την αγάπη και το τραγούδι του τη βοήθησε να πετάξει, να γνωρίσει άλλα λουλούδια, ανάμεσά τους και μια κίτρινη μαργαρίτα και στο τέλος με την φιλία και την αγάπη  να μεταμορφωθεί σε πράσινη. Έτσι συνέχισε το ταξίδι της. Μαζί της ταξιδεύαμε και εμείς με τις ζωγραφιές και τη μουσική. Ήταν πολύ ωραία!

Γλυκερία Παντζιάλα Β1

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ

  ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ

Χωριουδάκι μου μικρό,

σ’ έχω πάντα στο μυαλό,

δε θα φύγω μακριά σου,

μακριά από τη φωλιά σου.

 

Κάνει κρύο κι άχει αγιάζι

δυνατός φυσά ο βοριάς

και στους δρόμους ξεπαγιάζει

τους διαβάτες ο χιονιάς!!

        Τάσος Χαρέλας ΣΤ2

Ο ΣΚΑΝΤΖΟΧΟΙΡΟΣ

Ένας σκαντζόχοιρος χοντρός

που έμενε στα Σπάτα

έτρωγε μόνο αυγά βραστά

και τά ’θελε μελάτα,

έπινε όμως τα αυγά

σαν να ’τανε νεράκι

κι απ’ τα πολλά του τα κιλά

έμοιαζε γουρουνάκι

ο λαίμαργος σκαντζόχοιρος

που έμενε στα Σπάτα!!!

   Διονυσία Δαλαμήτρα Δ1

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ

ΠΡΑΣΟΠΙΤΑ

Παίρνουμε 2 ποτήρια νερό και 2 καλαμποκίσιο αλεύρι και τα αναμιγνύουμε μέχρι να γίνει ζυμάρι (χυλός). Αφού γίνει το ζυμάρι το απλώνουμε σε ένα λαδωμένο ταψί για να μην κολήσει καθώς ψήνεται. Στη συνέχεια προσθέτουμε τα πράσα αφού τα έχουμε πλύνει καλά και κόψει. Έπειτα απλώνουμε άλλο ένα φύλλο ζυμάρι με την ίδια διαδικασία. Κατόπιν προσθέτουμε άλλη μια στρώση μίγματος και ξαναβάζουμε άλλο ένα φύλλο. Στη γέμιση προσθέτουμε τραχανά γλυκό (πληγούρι) ενώ στο ζυμάρι περιχύνουμε και χοιρινό λίπος (λίγδα). Αφού τελειώσουμε το ψήνουμε σε χωματένιο φούρνο.

Κατερίνα Κωτούλη ΣΤ1

ΚΑΤΣΑΜΑΚΙ

Αφού βράσουμε ένα λίτρο νερό, σιγά σιγά ρίχνουμε κοσκινισμένο αλεύρι καλαμποκίσιο και το ανακατεύουμε γρήγορα σε σιγανή φωτιά. Ρίχνουμε λίγο αλάτι και το βράζουμε μέχρι να γίνει η ζύμη. Μετά βάζουμε λάδι στο τηγάνι και λίγο πιπέρι κόκκινο και τριμμένο κρεμμύδι. Τα τσιγαρίζουμε και μετά τα ρίχνουμε μέσα στο τηγάνι και το ανακατεύουμε να αναμιχθεί.

Στέλιος Ξηρομερίτης ΣΤ1

ΤΖΑΜΑ(πρωινό)

Υλικά: ξερό ψωμί, κρεμμύδι, τυρί

Αρχικά τσιγαρίζουμε το κρεμμύδι με λίγο λάδι. Έπειτα ρίχνουμε το νερό το οποίο βράζει στους 75 βαθμούς. Ύστερα τρίβουμε το ψωμί. Κατόπιν αφήνουμε το μίγμα να κρυώσει και το σερβίρουμε για πρωινό.

Ιωάννα Δινόκα ΣΤ1

ΜΠΑΤΖΑΡΑ

Υλικά: 1 κ αλεύρι καλαμποκίσιο, 0,5 κ τσουκνίδες μικρές, 0,5 κ σπανάκι, 0,5 κ τυρί, λάδι, λίγο νερό, λίγο αλάτι, λίγο μαύρο πιπέρι.

Πλένουμε τις τσουκνίδες και τα σπανάκια, τα κόβουμε σε μικρά κομμάτια και τα ζεματίζουμε. Μετά τα αφήνουμε να στραγγίσουν. Στη συνέχεια τα βάζουμε σε ένα μπολ και τρίβουμε πάνω τους το τυρί. Ρίχνουμε πιπέρι, αλάτι και λάδι. Τα ανακατεύουμε και ζυμώνουμε το ζυμάρι. Παίρνουμε το μισό και το απλώνουμε στο τυρί, αφού πρώτα το αλείψουμε με βούτυρο. Ρίχνουμε το μίγμα με τα λαχανικά και από πάνω το υπόλοιπο ζυμάρι. Το ψήνουμε σε μέτρια θερμοκρασία για 30΄ περίπου λεπτά.

Στεργιανή Μπέη Δ1

ΜΑΓΕΙΡΙΤΣΑ

Βάζουμε κρεμμυδάκια, φρέσκο μαϊντανό, μαυροπίπερο, αλάτι και τα τσιγαρίζουμε. Μετά βάζουμε τα συκωτάκια. Βράζουν όλα μαζί αφού ρίξουμε το νερό και το λάδι. Στη συνέχεια ρίχνουμε το ρύζι και βράζει. Μόλις κρυώσει λίγο η σούπα χτυπάμε τα αυγά και βάζουμε το λεμόνι. Είμαστε έτοιμοι να τη σερβίρουμε.

Κώστας Παπαστεργίου ΣΤ1

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΜΕ ΜΗΝΕΣ

Θύμωσε ο Φλεβαράκης, πλάκωσε ο χιονάκης.

Απρίλης φέρνει τη δροσιά, φέρνει και τα λουλούδια.

Όταν έρθει ο Νοέμβρης σιγομπαίνει ο χειμώνας

Διονύσης Δαλαμήτρας Γ΄

 

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ

Ένα πλατύ, παχύ σεντόνι

σκεπάζει κάμπους και βουνά,

μα ποτέ του τα νερά!

                                          Τι είναι;

Σ’ όλον τον κόσμο τρέχουν,

αλλά πόδια δεν έχουν!

                                          Τι είναι;

Γιώργος Παπαστεργίου Δ1

(χιόνι, τα νέα)

ΑΝΕΚΔΟΤΑ

Ο δάσκαλος στο μαθητή:

- Το φεγγάρι είναι πιο μακριά ή η Κίνα;

- Η Κίνα, απαντά ο μαθητής.  Γιατί το φεγγάρι το βλέπουμε, ενώ την Κίνα δεν τη βλέπουμε καθόλου!

 

Η δασκάλα στο μαθητή:

- Γιατί δεν προσπαθείς να φτιάξεις λίγο τα γράμματά σου;

- Γιατί άμα μεγαλώσω θέλω να γίνω γιατρός!

        Διονύσης Δαλαμήτρας

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ

   Στα πλαίσια της έκδοσης του περιοδικού μας  μαθητές του σχολείου με τη  συνοδεία  δασκάλων επισκέφτηκαν το Δημαρχείο του Δήμου μας στην Κονταριώτισσα, είδαν από κοντά τους χώρους του και συνομίλησαν με το Δήμαρχο κ. Γρηγόρη Παπαχρήστο και την Αντιδήμαρχο κ. Μαρία Τσιμήτρη για πολλά θέματα που αφορούν το Δήμο μας, το χωριό μας και το σχολείο μας. Τους ευχαριστούμε πολύ για την προθυμία και την ευγένεια με την οποία μας δέχτηκαν και μας μίλησαν.

Την αρχή έκανε ο Δήμαρχος που απάντησε στις ερωτήσεις των μαθητών μας

·     Λίγα λόγια για το Δήμος μας. Τα πλεονεκτήματα που έχει και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αλλά και τα σχέδιά σας.

   Ο Δήμος μας είναι ο 2ος σε έκταση στο νομό μετά το Δήμο Πέτρας και ο 2ος σε πληθυσμό μετά το Δήμο Κατερίνης. Στο Δήμο μας βρίσκεται το αρχαίο Δίον με τα σπουδαία ευρήματα, το θέατρο, τον αρχαιολογικό χώρο, το Μουσείο, αλλά βρίσκεται και στους πρόποδες του μυθικού βουνού των θεών, τον Όλυμπο, ο οποίος είναι γνωστός σε όλο τον κόσμο. Έχει και πολλές άλλες φυσικές ομορφιές, αλλά και δραστήριους κατοίκους.

   Τα μεγαλύτερα προβλήματα που υπάρχουν είναι κατ’ αρχάς οι πλημμύρες και οι καταστροφές που προκαλούν όταν βρέχει δυνατά και κατεβαίνουν τα ρέματα από τον Όλυμπο. Για να λυθεί οριστικά το πρόβλημα έχει γίνει ολοκληρωμένη μελέτη με αντιπλημμυρικά έργα ύψους 11.000.000 ευρώ η οποία περιμένουμε να ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης. Άλλο πρόβλημα είναι των λυμμάτων σε όλα τα χωριά του Δήμου. Και γι’ αυτό έχει γίνει μελέτη για δίκτυα αγωγών που θα πηγαίνουν τα λύμματα στο βιολογικό καθαρισμό Κατερίνης. Προτεραιότητα έχουν η Καρίτσα και η Βροντού λόγω των κατοίκων (πάνω από 2.000 κατ).    

   Η υδροδότηση των χωριών που τώρα γίνεται από πηγές του Ολύμπου και από γεωτρήσεις θα αντικατασταθεί εξ ολοκλήρου από νερό νέων γεωτρήσεων που έχουν γίνει για να μην υπάρχει πρόβλημα και στη ροή, αλλά και στην υγιεινή του νερού. Η σύνδεση θα γίνει την άνοιξη.

Προκύπτουν βέβαια και άλλα προβλήματα και δυσκολίες, οι οποίες ξεπερνούνται με τη συμπαράσταση των φορέων και των κατοίκων.

·     Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει ο Δήμαρχος και ποιοι τον βοηθούν στο έργο τους;

    Για να έχει επιτυχία ο Δήμαρχος στο έργο του πρέπει να έχει τη συμπαράσταση των δημοτών αλλά και βοήθεια από τα άλλα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο αποτελείται από 21 Συμβούλους. Υπάρχουν 3 Αντιδήμαρχοι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με κάποιο τομέα, όπως καθαριότητας, παιδείας, 1 πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και οι Πρόεδροι των Τοπικών Συμβουλίων σε κάθε χωριό οι οποίοι ενημερώνονται από τους κατοίκους για θέματα που τους αφορούν

·     Ποια είναι η κατάσταση των σχολείων του Δήμου μας, και τι έχει έχει γίνει από σας στο θέμα της παιδείας και του αθλητισμού.

   Τα σχολεία σε όλα τα χωριά του Δήμου είναι σε καλή κατάσταση. Βέβαια και εμείς σαν Δήμος κάνουμε πολλές προσπάθειες για να καλυτερεύσουμε τις συνθήκες. Κάνουμε αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, διαμορφώνουμε τις αυλές, επισκευάζουμε τις στέγες και κάνουμε άλλες παρεμβάσεις όπου χρειάζεται. Προσπαθούμε να λειτουργήσουμε και 2ο Παιδικό Σταθμό για τα μικρά παιδιά του Δήμου μας.

Έχουμε τη Δημοτική ορχήστρα στην οποία πολλά παιδιά του Δήμου μας μαθαίνουν μουσική και έχουν μια άλλη δραστηριότητα.

Και στον τομέα του αθλητισμού έχουν γίνει αρκετά με κυριότερο το Κλειστό Γυμναστήριο του Δήμου και τα Γήπεδα των χωριών.

·     Πείτε μας τη γνώμη σας για το χωριό μας, την Καρίτσα και τι έργα έχετε προγραμματίσει;

   Η Καρίτσα είναι το μεγαλύτερο χωριό του Δήμου και από τα πιο «ζωντανά» χωριά του νομού μας. Οι κάτοικοι είναι πολύ δραστήριοι.

    Για να βελτιώσουμε την εικόνα του, κάναμε παρέμβαση στην είσοδο του χωριού με πεζοδρόμια, φωτισμό και άλλα,

Ομορφαίνουμε την κεντρική πλατεία με πλακόστρωση, σιντριβάνια, παγκάκια.

Ήδη έχει γίνει η γέφυρα στο «Ποτόκι» όπου έχει γίνει και παρέμβαση για την αισθητική του χώρου. Επίσης κάνουμε έργα στον αγροτικό δρόμο για την Νέα Έφεσο.

Στον Άγιο Βασίλειο κάνουμε διαμόρφωση του χώρου με περίφραξη του χώρου, κιόσκια, παγκάκια και άλλα.

   Βέβαια χρειάζονται και άλλα έργα και άλλες προσπάθειες καλυτέρευσης της εικόνας του χωριού και της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Όμως για να διατηρηθούν όλα αυτά χρειάζεται και η συμπαράσταση των κατοίκων με προσοχή στην καθαριότητα και την περιποίηση των χώρων.

 

Στη συνέχεια οι μαθητές επισκέφτηκαν στο γραφείο της, την Αντιδήμαρχο Παιδείας  κ. Μαρία Τσιμήτρη, η οποία  μίλησε στους μαθητές για τα σχολεία του Δήμου μας, τη λειτουργία τους, τη χρηματοδότησή τους και τα επιμέρους προβλήματα.

 Στο τέλος της επίσκεψης η κ. Τσιμήτρη ξενάγησε τα παιδιά στους χώρους του Δημαρχείου που θεωρείται από τα καλύτερα και πιο σύγχρονα.

ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ

Πολλά είναι τα έθιμα των κατοίκων στην ύπαιθρο που μας έμειναν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας. Αρκετά απ’ αυτά είχαν σχέση με τη βροχή λόγω της σπουδαιότητάς της στις καλλιέργειες των αγροτών αλλά και γενικά στη ζωή τους. Στην Καρίτσα δυο έθιμα είναι η Περπερούνα και το έθιμο του Αη Γιάννη Καβαλάρη.

Η περπερούνα λέγεται αλλιώς παπαρούδα, παπαρούνα, περπερίτσα, πιπιρίτσα, πιπιρού, μπαρμπαρούσα ... Σύμφωνα με αυτό το έθιμο όταν έκανε πολύ καιρό να βρέξει, οι κάτοικοι έντυναν ένα μικρό κορίτσι με πρασινάδες και χλωρά κλαδιά και το περιέφεραν στα σπίτια του χωριού χορεύοντας και τραγουδώντας ένα ειδικό τραγούδι που παρακαλούσετο Θεό για βροχή. Σε κάθε σπίτι η νοικοκυρά κατάβρεχε το παιδί το με νερό, πιστεύοντας ότι θα έβρεχε. Το έθιμο αυτό το συναντάμε με κάποιες μικρές διαφορές και σε άλλες περιοχές της πατρίδας μας, αλλά και σε άλλες γειτονικές χώρες.

  Γιώργος Χαρέλας Δ2

 

Η για γιά μου μια μέρα μου μίλησε για το έθιμο του Άη Γιάννη καβαλάρη.

 

“Όταν ήμασταν μικρές κοπέλες μαζευόμασταν μια παρέα κοριτσιών, παίρναμε μια κανάτα, τη στολίζαμε με λουλούδια και κορδέλες και μετά πηγαίναμε στο ποταμάκι τον “Πόρο”, που είναι στην άκρη του χωριού. Στη διάρκεια της διαδρομής βάζαμε την κανάτα στο κεφάλι και τραγουδούσαμε:

                        “Αη Γιάννη Καβαλάρη

                        ρίξε μια καλή βροχή

                        να γίνουνε τα στάρια

                        και τα καλαμπόκια μας”

Μόλις φτάναμε στο ποτάμι γεμίζαμε την κανάτα με νερό και γυρίζαμε στο χωριό. Πηγαίναμε στις γειτονιές και ρίχναμε νερό στα σπίτια για να βρέξει.”

                Κατερίνα Λαγού Δ2

ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ

Οι προλήψεις τα παλιότερα χρόνια αποτελούσαν μέρος της καθημερινότητας της ζωής των κατοίκων των χωριών περισσότερο. Οι κάτοικοι αντιμετώπιζαν έτσι διάφορες καταστάσεις ή προσπαθούσαν να εξηγήσουν κάποιες δυσάρεστες γι’ αυτούς καταστάσεις. Έτσι συνέβαινε και στο χωριό μας. 

-Είναι γρουσουζιά ν’ αφήνεις τα παούτσια σου ανάποδα!!!

-Είναι γρουσουζιά ν’ ανοίγεις ομπρέλα μέσα στο σπίτι!!!

-Όταν χυθεί ο καφές παίρνεις χρήματα!!!

-Όταν τρεμοπαίζει το μάτι μας κάποιον θα δούμε!!!

-Αν χυθεί αλάτι είναι γρουσουζιά!!!

-Δεν αφήνω την μπουκιά μου, γιατί θα με χωρίσει η γυναίκα μου!!!

   Ευαγγελία Καλαμπούκα Δ2

-Αν υπάρχουν δυο χριστουγεννιάτικα δέντρα είναι γρουσουζιά!!!

-Αν σπάσουμε το ρόδι την Πρωτοχρονιά θα πάει καλά ο χρόνος!!!

-Την πρώτη μέρα των Χριστουγέννων η νοικοκυρά έπρεπε να θυμιατίσει το σπίτι για να μην μπουν οι καλικάτζαροι!!!

-Τα παλιά χρόνια στα κάλαντα έπρεπε να πηγαίνουν μόνο κορίτσια στα σπίτια των κτηνοτρόφων, γιατί έτσι το κοπάδι θα γέμιζε θηλυκά!!!                 Τμήμα Δ2

ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΓΡΙΠΗ

   Ένα σοβαρό θέμα υγείας που μας απασχόλησε και μας απασχολεί όλους φέτος, είναι σίγουρα το θέμα της νέας γρίπης όπως την ονομάζουν. Ακούσαμε πάρα πολλά από ειδικούς και μή, έγιναν ατελείωτες συζητήσεις πάνω στο θέμα της αναγκαιότητας του εμβολίου, τελικά όμως αποδείχθηκε ότι μάλλον έγινε περισσότερη φασαρία από ότι χρειαζόταν. Σίγουρα χρειάζεται μια εγρήγορση , ενημέρωση και ετοιμότητα από όλους, ποτέ δεν πρέπει να φτάνουμε όμως σε υπερβολές.

   Στο χώρο των σχολείων, που είναι και πιο ευαίσθητος σε θέματα υγείας, μέχρι σήμερα το φαινόμενο εξελίχθηκε ομαλά. Πολλοί μαθητές πέρασαν τη γρίπη άλλος πιο ελαφριά και άλλος με περισσότερα συμπτώματα. Έτσι και στο σχολείο μας όλα τα προβλήματα ξεπεράστηκαν με την ετοιμότητα και την προετοιμασία που υπήρχε από μέρους του σχολείου, αλλά και από μέρους των μαθητών και των οικογενειών τους. Μια ετοιμότητα που θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα, μέχρις ότου το φαινόμενο εξασθενήσει.

   Στην αρχή της σχολικής χρονιάς επισκέφθηκε το σχολείο μας και μίλησε για το θέμα αυτό σε γονείς και εκπαιδευτικούς ο πνευμονολόγος γιατρός κ. Δαμιανός Δαμιανάκος. Ο γιατρός με πολύ κατανοητό αλλά και πειστικό τρόπο μας ενημέρωσε για τα δεδομένα που υπάρχουν, τους τρόπους και τα μέτρα προφύλαξης και γενικά καθησύχασε με το λόγο του τους γονείς, οι οποίοι ανησυχούσαν για την υγεία των παιδιών τους. Τον ευχαριστούμε πολύ για την προθυμία με την οποία ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας.

Ας ξαναδούμε όμως μερικούς από τους τρόπους που μπορούν να προστατευτούν τα παιδιά μας από τη νέα γρίπη. 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

·     Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό.

·     Αποφυγή  κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των  μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων.

·     Αποφυγή των χειραψιών και των φιλιών.

·     Κάλυψη της μύτης και του στόματος με χαρτομάντιλο (ή με άλλο τρόπο) σε βήχα ή φτέρνισμα. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πρέπει να πετιέται αμέσως μετά τη χρήση .

·     Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα.

·     Τακτικό πλύσιμο των χεριών με υγρό σαπούνι και  νερό, ιδίως μετά από βήχα ή φτέρνισμα. Το πλύσιμο πρέπει να διαρκεί 15-20 δευτερόλεπτα τουλάχιστον. Ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα των χεριών με χάρτινες χειροπετσέτες μιας χρήσης οι οποίες θα απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων. Τα  παιδιά (και οι εκπαιδευτικοί βέβαια) να χρησιμοποιούν αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα ή χαρτομάντιλα με αντισηπτικό.

·    Τα χέρια πρέπει να πλένονται καλά  οπωσδήποτε πριν τη λήψη τροφής.

      Τονίζεται ιδιαίτερα ότι τα παιδιά  που παρουσιάζουν ορισμένα από τα προαναφερόμενα συμπτώματα δεν πρέπει να προσέρχονται στο σχολείο. Η παραμονή στο σπίτι είναι υποχρεωτική για όσες μέρες  διαρκεί ο πυρετός και επιπλέον ακόμα ένα 24ωρο μετά την υποχώρησή του, χωρίς τη χρήση φαρμάκων .

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ

Η ΑΡΚΟΥΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΞΩΤΙΚΑ

Μια φορά κι έναν καιρό, σ’ ένα χωριουδάκι μακρινό ζούσε μια πολύ, πολύ όμορφη οικογένεια: ο μπαμπάς Οδυσσέας, η μαμά Αφροδίτη, η Αγάπη και η μικρή Νεφέλη.  Έμεναν έξω απ’ το χωριό. Ήταν όμως δυστυχισμένοι διότι κάθε Χριστούγεννα ερχόταν τα ξωτικά και κατέστρεφαν όλο το σπίτι. Παραμονές Χριστουγέννων, χτυπάει η πόρτα.

— Ποιός είναι; φωνάζει η μαμά Αφροδίτη.

Κανείς δεν απαντά.  Η μαμά Αφροδίτη ανοίγει την πόρτα και τι να δει! Έναν κρυωμένο άνδρα που κρατούσε δεμένη  με ένα σχοινί μια μεγάλη κατάλευκη αρκούδα.  Τρόμαξε η μαμά  Αφροδίτη.

—Ποιος είστε κύριέ μου και τι θέλετε; είπε η Αφροδίτη.

—Γειά σας καλή μου κυρία. Είμαι ο Άρης και θα ήθελα ένα καταφύγιο για τη νύχτα. Μήπως μπορείτε να με φιλοξενήσετε;

—Αχ! Δεν ξέρετε τι περνάμε κάθε Χριστούγεννα!  Είστε σίγουρος πως θέλετε να μείνετε εδώ;

—Ναι, παρακαλώ.

Έτσι ο Άρης βόλεψε την αρκούδα σε μια γωνιά του σπιτιού.

Την επόμενη μέρα ο άνδρας θέλησε να μείνει για ακόμη μια βραδιά.  Τι να κάνουν, τον δέχτηκαν.  Ήταν βράδυ και πλησίαζε η ώρα να έρθουν τα ξωτικά.  Πράγματι τα ξωτικά μπήκαν μέσα και άρχισαν να καταστρέφουν τα πάντα. Τότε η αρκούδα θύμωσε.   Σηκώθηκε στα πισινά της πόδια κι άρχισε να μουγκρίζει.  Τα ξωτικά τρόμαξαν τόσο πολύ που τράπηκαν σε φυγή και δεν ξαναγύρισαν ποτέ.  Η οικογένεια θέλησε να ευχαριστήσει τον Άρη και την αρκούδα με ένα νόστιμο δείπνο.  Το πρωί ο Άρης αποχαιρέτησε τους φίλους του και συνέχισε το δύσκολο δρόμο του μέσα στο χειμώνα.

Κατερίνα Ξηρομερίτη  Δ2

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ ΜΕ ΤΑ ΔΩΔΕΚΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

     Μια φορά και έναν καιρό ζούσε σε ένα δάσος μια πεταλούδα με δώδεκα χρώματα που είχε τέσσερα πεταλουδάκια.  Οι γειτόνισσές της, η κυρία αράχνη, η κυρία ακρίδα και η κυρία μέλισσα δεν τη συμπαθούσαν γιατί είχε περίεργα χρώματα. 

   Μια μέρα του καλοκαιριού η κυρία πεταλούδα πήγε στη λαϊκή αγορά και τις συνάντησε.  Τις καλημέρισε αλλά αυτές δεν της έδωσαν σημασία.  Τις κάλεσε στο σπίτι της για καφέ αλλά δεν δέχτηκαν. 

Η πεταλούδα συνέχισε τα ψώνια της.  Όταν γύρισε στο σπίτι της ταχτοποίησε τα πράγματά της και μετά βγήκε στην αυλή.  Πήρε το λάστιχο και άρχισε να ποτίζει τον κήπο. 

   Η κυρία αράχνη, η κυρία ακρίδα και η κυρία μέλισσα κινδύνευαν γιατί είχαν πάει στο απαγορευμένο δάσος.  Η κυρία πεταλούδα έτρεξε να τις βοηθήσει και έτσι έγιναν πολύ καλές φίλες.

                                                  Στέλα Παπαϊωάννου  Γ΄

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

Το περασμένο Νοέμβριο ο Δήμος Κατερίνης στα πλαίσια των εκδηλώσεων “Αικατερίνεια” δημιούργησε μια έκθεση με τα παλιά επαγγέλματα, που χάθηκαν στο πέρασμα των χρόνων αλλά και από την έφοδο του σύγχρονου τρόπου ζωής. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τον τσαγκάρη, τον καρεκλά, τον ψαθά, τον αγγειοπλάστη, γνώρισαν τις τέχνες και μίλησαν με τεχνίτες για πράγματα που άκουγαν από τους παππούδες τους. Να τι μας περιγράφουν μερικοί μαθητές μας

Πριν λίγο καιρό η τάξη μας επισκέφτηκε την έκθεση παραδοσιακών επαγγελμάτων και είδαμε πολλά παλιά επαγγέλματα. Πιο πολύ μου άρεσε ο αγγειοπλάστης και ο τσαγκάρης.

Ο αγγειοπλάστης κατασκεύαζε αντικείμενα από πηλό για το σπίτι, όπως γλάστρες, πιάτα και στάμνες που κρατούσαν δροσερό το νερό και είχαν μοτίβα ζωγραφισμένα από ασβέστη.

Ο τσαγκάρης κατασκεύαζε παπούτσια. Είχε ένα μικρό εργαστήριο γεμάτο σόλες και δέρματα. Εκεί πήγαιναν οι ηλικιωμένοι για παραγγελίες παπουτσιών.

Μου άρεσε πολύ.

Χρήστος Καρανικόλας Β2

Το Νοέμβριο πήγαμε στην έκθεση με τα παραδοσιακά επαγγέλματα. Εκεί είδαμε τον ψαθά, τον καρεκλά, τον καφετζή, τον μπαρμπέρη, τον πεταλωτή, την κεντήστρα και πώς έφτιαχναν το ψωμί.

Μου άρεσε περισσότερο ο αγγειοπλάστης γιατί δούλευε με τα χέρια του τον πηλό και του έδινε σχήμα κάνοντας διάφορα αντικείμενα.

Αυτή η επίσκεψη μας έδειξε πώς δούλευαν οι άνθρωποι σε μια άλλη εποχή και έτσι γνωρίσαμε και εμείς επαγγέλματα που μας ήταν άγνωστα. Με μεγάλη χαρά θα ξαναπήγαινα.

Μαρία Μπέη Β2

 

Οι εμπειρίες μου από την έκθεση παραδοσιακών επαγγελμάτων που επισκεφτήκαμε ήταν πάρα πολλές. Γνώρισα τον τσαγκάρη που έφτιαχνε παπούτσια. Είδα όμως και κάτι που με εντυπωσίασε. Το πώς έφτιαχναν πολύ όμορφα καλαθάκια. Επίσης είδα δύο κυρούλες που έραβαν πολύ ωραία πράγματα. Πέρασα πολύ καλά και ελπίζω να ξαναγίνει.

Μαρία Δαλαμήτρα Β2

Μια μέρα με την τάξη μου επισκεφτήκαμε την έκθεση παλιών επαγγελμάτων. Η έκθεση αυτή έγινε στην πλατεία Δημαρχείου στην Κατερίνη. Μπαίνοντας στην είσοδο είδαμε παλιά νομίσματα που είχαν τα παλιά χρόνια. Είδαμε τον καφετζή που έφτιαχνε καφέδες. Αλλά αυτό που με εντυπωσίασε πιο πολύ ήτανε ο αγγειοπλάστης που έφτιαχνε αγγεία.

Ήταν όλα πολύ καλά.

Διονύσιος Κούρτης Β2

Το Νοέμβριο πήγαμε στην έκθεση επαγγελμάτων. Εκεί είδαμε πώς έφτιαχναν τις καρέκλες, ενώ αυτό που με εντυπωσίασε ήταν ο ψαθάς γιατί έκανε πάρα πολύ ωραία καλαθάκια. Άλλο αγαπημένο που είδα ήταν ο αγγειοπλάστης που έφτιαχνε βάζα, αγγεία και πολλά άλλα.

Όλα ήταν πολύ καλά.

Κωνσταντίνος Πασχάλης Β2

Μy School

I go to the Primary School of Karitsa.  It is a big school with two floors, 13 classrooms, and a big number of students.  It has a large yard with trees around it and a parking place for our bikes. There is a basketball court, and a room where we do theatrical plays or sing with the school choir.  There is a canteen with a tasty menu, too.  I think that my school is fantastic and I would like all the schools in the country to be like mine.            Ζαρκανέλα Ελένη Ε΄

 

What will life be like in the future?

Life in a few years will change and as it seems our planet will be destroyed.  As I imagine, in the future there won’t be any cars as we know them but people will have flying cars which won’t pollute the environment.  People will live on the Moon, as Earth will be destroyed because of our careless actions.

These will become true if we don’t take care of our planet.

Τόκας Κώστας Ε΄

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

   Ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας δραστηριοποιείται έντονα τα τελευταία χρόνια με διάφορες δράσεις και πρωτοβουλίες που στόχο έχουν να βοηθήσουν μαθητές και εκπαιδευτικούς στο έργο τους.

  Η συνεργασία του συλλόγου με το Δ/ντη του Σχολείου και τους δασκάλους είναι η καλύτερη δυνατή , με αποτέλεσμα να υπάρχουν οι καλύτερες συνθήκες από την πλευρά αυτή.

 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Δαλαμήτρας Δημήτριος            Πρόεδρος

Μπαλάφα Χρύσα                      Αντιπρόεδρος

Τσιλιμίγκα Περιστέρα   Γεν. Γραμματέας

Βαλέρα Κων/να                        Ταμίας

Πασχάλη Κατερίνα, Ραφαηλίδου Χριστίνα, Κρίνη-Τοπάλη Άννα, Στούπα Φανή, Ζησιού Ευαγγελία               Μέλη                   

«ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΒΛΑΠΤΕΙ!!»

   Το θέμα του ελέγχου του καπνίσματος αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, το οποίο απασχολεί τον τελευταίο καιρό την Ευρωπαϊκή Ένωση.  Δυόμισι εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο πεθαίνουν κάθε χρόνο.  Κάθε 13 δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος πεθαίνει εξ αιτίας του καπνίσματος.

        Οι σοβαρές ασθένειες που προκαλούνται από το κάπνισμα είναι:

                                                                             ·           Το άσθμα

                                                                             ·           Η φυματίωση

                                                                             ·           Η πνευμονία

                                                                             ·           Το έμφραγμα

                                                                             ·           Το εγκεφαλικό

                                                                              ·           Το έλκος

                                                                             ·           Διάφορες μορφές καρκίνου

Άλλες βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος στον ανθρώπινο οργανισμό είναι οι εξής:

Ελάττωση της πνευματικής διαύγειας, ροπή προς τα ναρκωτικά, μείωση της αίσθησης της όσφρησης και της γεύσης, μείωση της σωματικής ευεξίας, κιτρίνισμα των δοντιών

   Οι εταιρείες τσιγάρων στρέφονται κυρίως στους νέους. Κι αυτό γιατί γνωρίζουν πως για να δημιουργήσουν μια αγορά για τα προϊόντα τους, θα πρέπει να παγιδεύσουν τους νέους.

Πάντως οι αυξημένοι φόροι φαίνεται να μειώνουν τον αριθμό των καπνιστών, αφού  ο καπνός είναι ένα πολύ βαριά φορολογημένο προϊόν στα περισσότερα κράτη-μέλη της Ε.Ε. . Ακόμη, η Ε. Ε.έχει υιοθετήσει ένα ψήφισμα σχετικά με την απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους το δημόσιους , κλειστούς χώρους.

   Το τσιγάρο έχει 3000 ουσίες, οι περισσότερες απο τις οποίες είναι τοξικές.  Οι πιο γνωστές είναι η νικοτίνη, το μονοξείδιο του άνθρακα και η πίσσαΗ νικοτίνη είναι η  ουσία εκείνη που προκαλεί την εξάρτηση και τον εθισμό στον καπνιστή.  Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα “δηλητήριο” που επιδρά άμεσα στους πνεύμονες, περνά στην κυκλοφορία του αίματος και , επειδή επενεργεί στο κεντρικό νευρικό σύστημα, προκαλεί εθισμό.  Το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) είναι βλαβερό αέριο που φτάνει στους πνεύμονες με τον καπνό και εμποδίζει τη δημιουργία οξυγονοαιμοσφαιρίνης.  Έτσι, ο καπνιστής απορροφά συνεχώς λιγότερο οξυγόνο και έχει μειωμένη ενέργεια.

Γεγονός είναι ότι πλέον στην Ελλάδα απαγορεύεται το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους.  Επίσης καθορίζεται η δημιουργία χώρων για καπνιστές.  Έτσι προστατεύονται τα παιδιά, τα άτομα τρίτης ηλικίας, οι έγκυες γυναίκες.  Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι , εκτός απο τους καπνιστές, το κάπνισμα μπορεί να βλάψει και ανθρώπους που ζουν ή εργάζονται κοντά σε καπνιστές, έστω και αν οι ίδιοι δεν έχουν καπνίσει ποτέ στη ζωή τους (παθητικό κάπνισμα).

   Θα πρέπει όλοι μας, ιδιαίτερα οι μεγάλοι, να σκεφτούν πολύ καλά το θέμα του καπνίσματος, αφού παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία, αλλά και στην τσέπη των καπνιστών και όλων μας.

Κατερίνα Πατρή Ε΄